Eκπαιδεύστε το μεταβολισμό σας για να μην ξαναπαχύνετε ποτέ

Eκπαιδεύστε το μεταβολισμό σας για να μην ξαναπαχύνετε ποτέ

Ο διάσημος γκουρού του wellness Ντίπακ Τσόπρα και ο καθηγητής νευρολογίας Ρούντολφ Τάνζι μάς δείχνουν τον τρόπο.

Τα πάντα… ρει Οι δύο επιστήμονες επιστρατεύουν τις πιο πρόσφατες έρευνες από τον κλάδο της γενετικής και της βιολογίας για να στηρίξουν τη θεωρία τους καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι τα γονίδια δεν είναι κάτι στατικό, όπως νομίζαμε. Αντίθετα είναι εξαιρετικά… ρευστά και αντιδρούν με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με το τι σκεφτόμαστε, τι κάνουμε, τι τρώμε. Αλλάζοντας, δηλαδή, τον τρόπο ζωής μας μπορούμε να μεταβάλουμε και τη γονιδιακή μας δραστηριότητα και να πετύχουμε όλα όσα ονειρευόμαστε: από άψογη σιλουέτα μέχρι ανέμελη διάθεση.

Πώς μπορεί όμως να γίνει αυτό και ποιες είναι εκείνες οι συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσουμε για να το καταφέρουμε; Οι απαντήσεις βρίσκονται στο βιβλίο Super Genes: Unlock the Astonishing Power of Your DNA for Optimum Health and Well-Being (Σούπερ Γονίδια: Ξεκλειδώστε τις εκπληκτικές δυνάμεις του DNA σας για βέλτιστη υγεία και ευεξία, εκδ. Harmony). Η καινούρια έκδοση μάλιστα έρχεται την καλύτερη στιγμή, στην αυγή του νέου χρόνου. Τώρα που θέτουμε φιλόδοξους στόχους και είμαστε αποφασισμένες όσο τίποτα να τους κάνουμε πράξη.

Οι Τάνζι και Τσόπρα τονίζουν, λοιπόν, πως για να αλλάξουμε τον εαυτό μας -προς το καλύτερο φυσικά-, πρέπει να ξεφύγουμε από τα στεγανά του γενετικού μύθου. Και για να μας πείσουν, οι ίδιοι επικαλούνται τα πορίσματα της επιγενετικής επιστήμης, σύμφωνα με τα οποία διάφοροι εξωτερικοί παράγοντες επηρεάζουν καθοριστικά τα γονίδιά μας, αφού έχουν τη δύναμη να τα ενεργοποιήσουν ή να τα απενεργοποιήσουν αντίστοιχα. Σκεφτείτε την όλη διαδικασία σαν ένα διακόπτη που ανάβει και σβήνει ανάλογα με την κίνηση που κάνετε.

Ο Τσόπρα εξηγεί ότι μόνο 5% των γονιδίων μας παραμένουν αμετάβλητα, όπως αυτά που ευθύνονται για το χρώμα των ματιών μας. Αντίθετα το 95% επηρεάζεται από τα πάντα. Στο χέρι μας είναι, λοιπόν, να τα φέρουμε με το… μέρος μας διαμορφώνοντας τη γονιδιακή δραστηριότητα όπως επιθυμούμε.

Γίνε (βιολογικός) μαέστρος Οι συμβουλές των δύο ειδικών, τα πράγματα δηλαδή που προτείνουν να κάνουμε, σίγουρα τα έχετε ξανακούσει. Στη λίστα τους περιλαμβάνονται ο καλός ύπνος (τουλάχιστον 8 ώρες την ημέρα), η ήπια άσκηση (2,5 ώρες την εβδομάδα), ο διαλογισμός (συμβάλλει στην αντιγήρανση, τη μείωση του στρες, την αυτογνωσία), καθώς και τα συναισθήματα (αποβολή των αρνητικών, τοξικών σκέψεων, θετική στάση απέναντι στη ζωή).

Τώρα ωστόσο όλα αυτά μπαίνουν σε άλλη βάση. Πλέον ξέρουμε ότι με μικρές αλλαγές μπορούμε να γράψουμε -και μάλιστα με τα πιο λαμπερά γράμματα- την προσωπική και τη βιολογική μας ιστορία. Και να απολαμβάνουμε ανά πάσα στιγμή κάθε της κεφάλαιο. Αντίθετα οι άστοχες κινήσεις (έλλειψη άσκησης και ύπνου, ανθυγιεινή διατροφή, υπερκατανάλωση αλκοόλ κ.ά.) είναι πιθανό να μας βάλουν σε περιπέτειες: να ενεργοποιήσουν γονίδια που δεν πρέπει ή και να προκαλέσουν κάποια μετάλλαξη που θα οδηγήσει σε διάφορα προβλήματα, από αύξηση του σωματικού βάρους μέχρι σοβαρές ασθένειες.

Επίσης μας ζητούν να δείξουμε ιδιαίτερη προσοχή στη διατροφή μας. Είναι, άλλωστε, ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες που θα μεταμορφώσουν τα ταπεινά μας γονίδια σε… σούπερ ήρωες: συμμάχους της σιλουέτας, της σωματικής, αλλά και της ψυχικής υγείας.

Σ’ αυτό το σημείο οι Τάνζι και Τσόπρα μάς προτρέπουν να εστιάσουμε και πάλι στον εσωτερικό μας μικρόκοσμο, όχι όμως ακριβώς στα γονίδια, τουλάχιστον όπως τα ξέρουμε οι περισσότεροι. Οι ειδικοί εξηγούν: «Αποτελούμαστε από 10 τρισ. κύτταρα, τα οποία με τη σειρά τους περιλαμβάνουν περίπου 23.000 γονίδια. Πρέπει όμως να συνυπολογίσουμε και τα 100 τρισ. βακτήρια που ζουν στον οργανισμό μας και περιλαμβάνουν με τη σειρά τους εκατομμύρια γονίδια».

Αυτή η αποικία μικροοργανισμών ονομάζεται μικροβίωμα. Ποιος είναι ο ρόλος του; Μεταξύ άλλων παράγει βιταμίνες (κυρίως Β12), θωρακίζει το ανοσοποιητικό σύστημα, ρυθμίζει το μεταβολισμό -το κλειδί για την απώλεια βάρους-, φροντίζει ώστε να διασπώνται οι τροφές και έτσι να παίρνουμε την απαραίτητη ενέργεια, είναι ακόμη υπεύθυνο για την καλή μας διάθεση. Όλα αυτά φυσικά όταν οι… κάτοικοι της αποικίας, τα μικρόβια και τα βακτήρια δηλαδή, είναι ευτυχισμένα. Γιατί, όταν δεν είναι, τότε αυτή η δυσαρέσκειά τους μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστες καταστάσεις, όπως διάφορες σωματικές αλλά και ψυχικές παθήσεις.

Τα καλά νέα ωστόσο είναι ότι οι τροφές που κάνουν το μικροβίωμά μας να ακμάζει είναι οι ίδιες με αυτές που ωθούν τα γονίδιά μας να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τους διατροφικούς «εχθρούς», οι οποίοι από την πλευρά τους κάνουν κακό και στις δύο περιπτώσεις.

Tροφές για σούπερ γονίδια Με τι, λοιπόν, να γεμίσουμε το πιάτο μας και σε τι να γυρίσουμε, έστω και περιστασιακά, την πλάτη; Οι ειδικοί μάς προτρέπουν να πούμε «όχι» στη ζάχαρη, τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες και τα προπαρασκευασμένα τρόφιμα, αφού αυτά ευθύνονται μεταξύ άλλων για την εμφάνιση φλεγμονών. Μας συμβουλεύουν επίσης να περιορίσουμε τα λιπαρά, τα τρόφιμα με γλουτένη και λακτόζη, καθώς και το αλκοόλ. Για το τελευταίο, παρότι θεωρείται αρκετά βλαβερό, οι Τάνζι και Τσόπρα κάνουν μια εξαίρεση και μας τονίζουν να το καταναλώνουμε τουλάχιστον με μέτρο, αφού μας χαλαρώνει και μας φτιάχνει τη διάθεση. Το κόκκινο κρέας επιτρέπεται με σύνεση, ενώ τα πουλερικά και τα αυγά είναι προτιμότερο να είναι βιολογικής εκτροφής.

Οι ίδιοι αντίθετα μας ζητούν να εντάξουμε στο καθημερινό μενού μας: Τροφές με αντιφλεγμονώδη δράση (λιπαρά ψάρια, μούρα, ξηρούς καρπούς, όσπρια, μανιτάρια, ντομάτες, τζίντζερ, σκόρδο, ελαιόλαδο, σκούρα σοκολάτα, μυρωδικά, μπαχαρικά, ιδιαίτερα κουρκουμά, αβοκάντο κ.ά.).

Πρεβιοτικά (βρόμη, μπανάνα, σπαράγγια, αγκινάρα, κρεμμύδι κ.ά.).

Προβιοτικά: Τουλάχιστον μία φορά την ημέρα φροντίστε να καταναλώνετε είτε ένα γιαούρτι (ενισχυμένο με προβιοτικά) είτε κεφίρ, ξινόγαλο, πίκλες, ξινολάχανο.

Όλες οι παραπάνω οδηγίες δεν είναι τίποτε άλλο παρά ο ορισμός της ισορροπημένης διατροφής, με μερικές στοχευμένες πινελιές. Ωστόσο, αν τις υιοθετήσετε, τότε όχι μόνο θα χάσετε βάρος, αλλά θα πετύχετε και κάτι πολύ σπουδαιότερο: να κάνετε τα γονίδιά σας (και εκείνα των συγκάτοικων βακτηρίων) τους μεγαλύτερους συμμάχους της υγείας σας συνολικά. Κι αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο δώρο που θα σας φέρει η νέα χρονιά… Φυσικά, προτού ξεκινήσετε να τις εφαρμόζετε, καλό είναι να συμβουλευτείτε το γιατρό σας.

Πηγή:elle.gr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *