4+1 γνωστοί διατροφικοί μύθοι: Ο ειδικός μας απαντά

Η σωστή απάντηση σε γνωστούς διατροφικούς μύθους

Δυστυχώς λίγο – πολύ όλοι μας έχουμε ακούσει διάφορες διατροφικές συμβουλές όπως ότι “το αβγό αυξάνει τη χοληστερίνη” ή ότι “το πορτοκάλι ανεβάζει την πίεση”.

 

Είναι όμως έτσι πραγματικά; Στο σημερινό άρθρο αλλά θα αναλύσουμε μερικούς από αυτούς

1.      Το αβγό αυξάνει τη χοληστερίνη

Ένας συχνός διατροφικός μύθος που μας κρατά μακριά από την κατανάλωση ενός τόσο πολύτιμου τροφίμου το οποίο εύκολα θα συγκαταλεγόταν στα superfoods.  Ο κρόκος του αβγού περιέχει χοληστερόλη (όχι χοληστερίνη όρου) που μας βοηθάει να συνθέτουμε ορμόνες όπως η τεστοστερόνη και συγκαταλέγεται στα “καλά” λιπαρά. Το ασπράδι έχει μία από τις πιο υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνες (την αλβουμίνη) που μας βοηθάει να χτίζουμε τους μύες μας αλλά και την υγεία μας. Τέλος, αν κάτι αυξάνει είναι η HDL (καλή χοληστερίνη) και ΟΧΙ την ολική χοληστερίνη.

2.      Η μπανάνα παχαίνει

Η μπανάνα, όπως και κάθε άλλο φρούτο, περιέχει σάκχαρα (φρουκτόζη) σε ποσότητα σχεδόν ίδια όπως 1 μήλο ή 1 αχλάδι ή 1 πορτοκάλι  και αποδίδει μόλις 60-70 θερμίδες. Επίσης, διαθέτει πέρα από πλούσιες βιταμίνες και μεγάλη ποσότητα καλίου όπου βοηθάει πολύ στην εξισορρόπηση των ηλεκτρολυτών μας γλιτώνοντας μας έτσι ζαλάδες ή κατακρατήσεις υγρών. Άρα, όχι η μπανάνα δεν παχαίνει αν καταναλώνεται με σύνεση όπως κάθε τρόφιμο.

3.      Η μαύρη ζάχαρη έχει λιγότερες θερμίδες

Δυστυχώς έχει ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ θερμίδες όπως και η φρουκτόζη και η μελάσα . Ένα γραμμάριο άσπρης ζάχαρης αποδίδει 4 θερμίδες όπως και η μαύρη και η φρουκτόζη. Ωστόσο, η μαύρη ζάχαρη έχει μερικά ιχνοστοιχεία όπως το ασβέστιο, το μαγνήσιο, το κάλιο και το νάτριο.

4.      Τα αναψυκτικά και οι καφέδες δημιουργούν κυτταρίτιδα

Δεν έχει αναρτηθεί κάποια επιστημονική ερεύνα που να αποδεικνύει ότι τα αναψυκτικά ή οι καφέδες προάγουν την κυτταρίτιδα, αντιθέτως μελέτες δείχνουν ότι τα γονίδια είναι παράγοντας εμφάνισης της . Ωστόσο, μια κακή διατροφή και η καθιστική ζωή δημιουργούν έναν ιδανικό συνδυασμό για την ανάπτυξη του λιπώδους ιστού άρα και ανάπτυξης κυτταρίτιδας τις περισσότερες φορές

5.      Ο χυμός είναι εξίσου θρεπτικός όσο ένα φρούτο

Είμαι της άποψης ότι καλό είναι να μην πίνουμε τις θερμίδες μας. Οι λόγοι είναι ότι ένας χυμός για να βγει σε μια καλή ποσότητα προς κατανάλωση χρειάζεται 3-4 φρούτα σε αντίθεση με το να φάμε 1 φρούτο, έτσι προσλαμβάνουμε 3 φορές πάνω σε θερμίδες χάνοντας επίσης τις πολύτιμες φυτικές ίνες αλλά και διάφορες βιταμίνες που χάνονται κατά τη στύψη.

6.      «Η ζυγαριά είναι ο μόνος τρόπος ελέγχου της απώλειας/αύξησης βάρους»

Δυστυχώς, ο οργανισμός μας δεν περικλείεται μόνο από μυϊκή μάζα ή μόνο από λίπος, αλλά και από τα δύο όπως και από οστική μάζα κ.α. Στη ζυγαριά μπορεί να κοιτάμε τα συνολικά μας κιλά ΑΛΛΑ σημασία έχει να αποβάλλουμε το περιττό λίπος και όχι τη μυϊκή μας μάζα καθότι αυτή παίζει πρωταρχικό ρόλο στο να έχουμε έναν υψηλό μεταβολισμό. Συμπέρασμα: μέσω μιας λιπομέτρησης και μέτρησης πόντων μπορούμε πραγματικά να δούμε το αποτέλεσμα της δουλειάς που κάνουμε.

7.      «Η φακή και το σπανάκι είναι καλές πηγές σιδήρου»

Τα δύο αυτά τρόφιμα περιέχουν όντως ποσότητα σιδήρου. Αυτό που όμως καθιστά τις τροφές αυτές λίγο παρεξηγημένες είναι η λεγόμενη βιοδιαθεσιμότητα του σιδήρου αυτού. Δηλαδή το κατά πόσο ο σίδηρος αυτός απορροφάται από τον οργανισμό μας. Αυτό λοιπόν που ισχύει είναι ότι ο σίδηρος που προέρχεται από φυτικές πηγές (μη αίμης), δεν απορροφάται όσο αυτός που βρίσκεται σε ζωικές τροφές π.χ. συκώτι και μοσχαρίσιο κρέας. Βέβαια, αυτή η διαπίστωση δεν μειώνει καθόλου την κατά τα άλλα μεγάλη διατροφική αξία του σπανακιού που περιέχει βιταμίνες Α και C, φολικό οξύ και καροτένια (π.χ. λουτείνη και ζεαξανθίνη), που είναι αντιοξειδωτικά, και της φακής η οποία επίσης δίνει φολικό οξύ, σίδηρο, ασβέστιο και διαλυτές φυτικές ίνες.

Αν θέλετε να πάρετε σίδηρο προτιμήστε τις ζωικές πηγές τροφίμων. Ταυτόχρονα, εντάξτε το σπανάκι, φρέσκο ή βραστό, στα γεύματα σας και κάντε το ίδιο με τη φακή, μαγειρεύοντας την με τον τυπικό τρόπο ως σούπα ή συνδυάζοντας την π.χ. με ρύζι κάνοντας ένα νοστιμότατο φακόρυζο, που είναι υψηλής θρεπτική αξίας και παράλληλα συνδυάστε τις τροφές αυτές με πηγές βιταμίνης C, ώστε να αυξήσετε την απορρόφηση του σιδήρου τους.

8.      «Μια πορτοκαλάδα είναι εξίσου θρεπτική όπως ένα πορτοκάλι»

Η πορτοκαλάδα όντως περιέχει θρεπτικά συστατικά και πολύτιμες για τον οργανισμό ουσίες ΑΛΛΑ επιλέγοντας έναν χυμό αντι του ολόκληρου φρούτου έχουμε τα εξής μειονεκτήματα: Ο χυμός αποτελείται από 3-4 φρούτα άρα 3πλάσια πρόσληψη θερμίδων. Επίσης, δεν προσλαμβάνουμε το 100% των βιταμινών λόγω οξείδωσής τους κατά το στύψιμό αλλά και την απώλεια φυτικών ινών. Τέλος, επιλέγουμε να μην πίνουμε τις θερμίδες μας καθώς ούτε μας βοηθάει στον κορεσμό και στη μείωση της πείνας αλλά μας ανεβάζει αρκετά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα.

9.      «Ίδρωσε για να χάσεις βάρος»

Ιδρώνοντας μπορεί να χάνουμε κάποιο βάρος αλλά ποτέ και για κανέναν λόγω δεν χάνουμε ποιοτικό βάρος. Χάνουμε απλά τα υγρά μας όπου μόλις πιούμε ένα ποτήρι νερό θα επαναπροσλάβουμε τα κιλά μας πίσω.

10.      «Η γλουτένη μας παχαίνει»

Αν υποθέσουμε ότι το σώμα μας δεν μπορεί να μεταβολίσει κάτι, όπως η γλουτένη, τότε θα αδυνατίζαμε, δεν θα παχαίναμε, αφού δεν θα μπορούσαμε να πάρουμε τις θερμίδες που έχει. Σε κάθε περίπτωση, η δυσανεξία ή η αλλεργία στα τρόφιμα δεν μας παχαίνει, απλώς μας ενοχλεί.

Καραμανίδης Βασίλειος Bs.c, RD , Απόφοιτος του Queen Margaret University of Edinburgh