Ποιο ρόλο παίζει η διατροφή στη Ρευματοειδή Αρθρίτιδα;

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι μια χρόνια φλεγμονώδης, αυτοάνοση ασθένεια, που προσβάλλει κυρίως τις αρθρώσεις, προκαλώντας οίδημα και πόνο.

Μολονότι δε συστήνεται συγκεκριμένη δίαιτα για όσους πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα, υπάρχουν τρόφιμα με αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που αξίζει να συμπεριλαμβάνονται στο διαιτολόγιο των ασθενών, ενώ αντίθετα τρόφιμα που επιδεινώνουν τη φλεγμονή καλό είναι να αποφεύγονται.

Τί να προτιμήσω αν έχω ρευματοειδή αρθρίτιδα;

Ψάρια

Τα ψάρια και κυρίως τα λιπαρά ψάρια, όπως η σαρδέλα, ο γαύρος και ο κολιός, περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα, που φαίνεται να μειώνουν την παραγωγή των προφλεγμονοδών κυτοκινών.

Ξηροί καρποί

Ωμά ανάλατα αμύγδαλα και φιστίκια Αιγίνης, είναι τρόφιμα πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, που τους προσδίδουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Βέβαια, επειδή οι ξηροί καρποί αποδίδουν πολλές θερμίδες χρειάζεται μέτρο στην ποσότητα, προκειμένου να διατηρήσετε ένα υγιές σωματικό βάρος.

Φρούτα και λαχανικά

Όσο πιο χρωματιστά, τόσο το καλύτερο! Το χρώμα των φρούτων και των λαχανικών μαρτυρά πόσο πλούσια είναι σε αντιοξειδωτικά, δηλαδή ουσίες που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Έξτρα μπόνους οι φυτικές ίνες, που έχει προταθεί ότι μειώνουν τις τιμές δεικτών φλεγμονής στο αίμα.

Ελαιόλαδο

Περιέχει μεγάλες ποσότητες μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και αντιοξειδωτικών, που καταπολεμούν τη φλεγμονή. Προτιμήστε ωμό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο για τις σαλάτες και τα μαγειρεμένα φαγητά.

Υπάρχουν τρόφιμα που πρέπει να αποφύγω;

Κορεσμένα λιπαρά

Είναι τα λιπαρά που περιέχονται στο κόκκινο κρέας, τα πουλερικά και τα προϊόντα τους, για παράδειγμα το βούτυρο. Μεγάλες ποσότητες κορεσμένων λιπαρών στη δίαιτα, μπορεί να συμβάλλουν στην επιδείνωση της φλεγμονής.

Τρανς λιπαρά

Λέγονται και υδρογονωμένα λιπαρά οξέα. Περιέχονται σε πολλά συσκευασμένα τρόφιμα, με σκοπό να παρατείνουν το χρόνο ζωής στο ράφι, αλλά και στα τηγανιτά τρόφιμα. Ακόμα και μικρή ποσότητα μπορεί να ενισχύσει τη φλεγμονή.

Επεξεργασμένοι υδατάνθρακες

Είναι το λευκό αλεύρι και οτιδήποτε προέρχεται από αυτό, όπως λευκά μακαρόνια, άσπρο ψωμί και τα περισσότερα σνακ που αγοράζουμε συσκευασμένα. Το λευκό ρύζι επίσης ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες είναι πιθανό να επιδεινώνουν τη φλεγμονή, κι επιπλέον στερούνται φυτικών ινών. Αντί αυτών προτιμήστε τα μακαρόνια ολικής άλεσης, το καστανό ρύζι και ψωμιά όπως το πολύσπορο και το σικάλεως. Στην ίδια κατηγορία ανήκει και η ζάχαρη.

Ζάχαρη

Περισσότερη ζάχαρη, περισσότερες πιθανότητες για αυξημένο σωματικό βάρος. Περισσότερο βάρος, μεγαλύτερη πίεση στις αρθρώσεις. Περιορίστε τη ζάχαρη, αποφεύγοντας το γλυκό καφέ, τα γλυκά, και τα συσκευασμένα τρόφιμα.

Αλάτι

Όλοι ξέρουμε τις βλαβερές συνέπειες που έχει η υπερκατανάλωση αλατιού. Πολύ περισσότερο όμως πρέπει να το αποφεύγουν όσοι έχουν ρευματοειδή αρθρίτιδα, καθώς η συσσώρευσή του στο σώμα προκαλεί κατακράτηση υγρών, κάτι που μπορεί να χειροτερέψει το οίδημα. Μάλιστα, όταν η φαρμακευτική αγωγή περιλαμβάνει κορτικοστεροειδή, η περιορισμένη κατανάλωση αλατιού είναι απαραίτητη.

Αλκοόλ;

Αν και μικρή κατανάλωση, όπως ένα ποτηράκι κρασί την ημέρα, δε φαίνεται να επιδεινώνει τη ρευματοειδή αρθρίτιδα, πολλά από τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη αντιμετώπισή της αλληλεπιδρούν με το αλκοόλ προκαλώντας προβλήματα στο στομάχι και το ήπαρ. Γι αυτό, συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν επιλέξετε αν θα συμπεριλάβετε μια μικρή ποσότητα αλκοόλ στη δίαιτα σας. Πηγή

loading...

Αφήστε το σχόλιό σας

comments